Problemet:
Det går inte att lösa konflikter utan kommunikation mellan konfliktens parter. Och det finns konflikter utan öppen kommunikation – Tysta konflikter. Man pratar om den andre med kollegor och försöker få medhåll för sin irritation, man markerar ordlöst mot den andre i möten (genom tonfall, kroppsspråk, och liknande), men man undviker direkt kommunikation om problemet.
Tysta konflikter – sådant beteende – saboterar utvecklingen av psychological safety, alltså att gruppmedlemmarna litar på att de andra i gruppen accepterar att man kan göra sig sårbar genom att dela med sig av sina tankar och att man får stöd även om man begår misstag.
Metod:
Acceptera inte att någon framför kritik mot en tredjes beteende utan att den tredje är med. Ett bra sätt att hantera sådana situationer är att fråga (i tur och ordning) den som kritiserar någon annan (X) utan att X är med:
- ”Har du pratat om detta med X?”
- Om du får nej:
”Du borde verkligen göra det. Jag kan följa med dig om du vill.” - Om du får nej igen:
”Får jag berätta för X att du berättat om detta till mig?”
Om du får nej på alla tre frågorna ska du uppmana den andre att släppa det och inte tala vidare om saken, eftersom det är skadligt för gruppen att inte tala direkt med varandra om varandras beteende.
Den här enkla men spetsiga metoden beskrivs av den agila coachen Lyssa Adkins i hennes bok (Som är en veritabel guldgruva för praktisk coaching!):
Adkins, L. (2010). Coaching Agile Teams. Addison Wesley. (s. 217-220).